Ang, Ien (1954) | RPM č. 10
Ien Ang se narodila roku 1954 čínským rodičům
v indonéském městě Surabaya. V polovině 60. let se rodina přestěhovala do
Nizozemí. Ien Ang nejdříve rok studovala architekturu na Technische
hogeschool Delft. Teprve poté se na University of Amsterdam zaměřila na
psychologii a masovou komunikaci. Roku 1990 zde získala titul Ph.D. za
disertační práci Desparately Seeking the Audience: How Television
Viewership Is Known.
V letech 1977–1982 a 1983–1991 vyučovala Ang psychologii, politologii a
komunikační studia na univerzitě v Amsterodamu, ve školním roce 1982–1983
působila na School of Journalism v Utrechtu. Roku 1991 se přestěhovala do
Austrálie, kde začala vyučovat na Murdoch University v Perthu. V tomto
období též krátce pobývala na univerzitách na dalších místech (New York,
Stockholm, Honolulu, Iowa, Santa Cruz, Singapur). Od roku 1996 Ang působí
jako profesorka kulturních studií a ředitelka Institutu pro kulturální
výzkum na University of Western Sydney. V současnosti je rovněž členkou
Australian Academy of the Humanities.
Ang se světově proslavila zejména svými publikacemi zabývajícími se
televizním publikem. Diváci podle ní nejsou pasivní masou jednotně
přijímající médii prezentovaný pohled na svět. Ang naopak vnímá publikum
jako velmi aktivní a individualizované, přičemž různá ,čtení‘ mediálních
textů závisejí na rodové, etnické a národnostní příslušnosti diváka, jakož i
na konkrétním rodinném prostředí.
Kniha Watching Dallas (1985) vznikla na základě dopisů, které Ang
zaslali čtenáři holandského ženského magazínu Viva. Autorka v tomto časopise
inzerátem vyzývala, aby jí lidé psali, proč mají nebo naopak nemají rádi
seriál Dallas. Analýzou výpovědí došla Ang k závěru, že kromě zábavy a
odpočinku přináší americká soap opera svým divačkám navíc zážitek
emocionální podobnosti s protagonistkami. Přestože se hrdinky seriálu
pohybují v prostředí v mnohém odlišném od zkušenosti divaček, potýkají se se
stejnými problémy vyplývajícími ze života v patriarchální společnosti. Ang v
této souvislosti hovoří o tzv. „tragické pocitové struktuře“ (tragic
structure of feeling), která je podle autorky hlavní příčinou velké obliby
Dallasu u žen.
Kniha Desparately Seeking the Audience (1991), v níž autorka dále
rozvádí svůj pohled na televizní publikum, byla kritizována za přílišný
populismus. Částečně jako reakce na tuto kritiku vzniklo dílo Living Room
Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World (1996). Ang zde
zasazuje mediální konzumaci do širšího kontextu postmoderní kultury, přičemž
zvláštní pozornost věnuje globalizaci a problematice genderu.
Ve své zatím poslední knize On Not Speeking Chinese: Living Between Asia
and the West (2001) se autorka věnuje problémům života Číňanů v
multikulturních společnostech (Austrálie, Kanada). Vychází přitom ze svých
vlastních zkušeností Číňanky, která v Číně nikdy nežila a čínsky ani
nemluví.
Petra Filkuková
Literatura:
Ang, Ien. 1996. Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a
Postmodern World. London: Routledge.
Ang, Ien.1985. Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic
Imagination. London: Routledge.
Cultsock: Communication, Cultural and Media Studies Infobase.
http://www.cultsock.ndirect.co.uk/MUHome/cshtml/media/angdall.html (25.
10. 2004).
Infoamérica.
http://www.infoamerica.org/teoria/ang1.htm (25. 10. 2004).
Infoamérica.
http://www.infoamerica.org/teoria/ang2.htm (25. 10. 2004).
University of Western Sydney.
http://www.uws.edu.au/research/researchcentres/ccr/ccrpeople/resumes/angcv
(25. 10. 2004).
|