Nástroje měření sledovanosti médií | RPM č. 10
Nástroji měření sledovanosti médií se měří
její nejrůznější aspekty. Existuje široká škála těchto nástrojů. Odlišují se
od sebe zaměřením na různá média a různýmy přístupy k jejich sledovanosti.
Největší pozornost je věnována měření sledovanosti televize. Ta se hodnotí
metodou TV metrů. Jedná se o elektronické přístroje, které zaznamenávají
sledovanost TV jednotlivými členy nebo hosty domácnosti. V současné době
provádí měření v České republice společnost Mediaresearch, a. s.
Data pro výzkum jsou získávána ze vzorku nejméně tisíce dvou set domácností
denně. Tento vzorek, nazývaný také panel, byl sestaven na základě
dotazníkového šetření na začátku výzkumu. Cílem tohoto takzvaného zaváděcího
výzkumu je analýza sociálně-demografické struktury obyvatelstva a jejího
televizního chování. Aby byla zachována platnost údajů, je každoročně
obměňováno 25 % domácností z panelu (jde o tzv. kontinuální šetření). Panel
reprezentuje 3,9 milionů českých domácností, vlastnících televizor.
TV metrový systém automaticky identifikuje a zaznamenává sledované kanály,
včetně satelitních a kabelových, používání satelitu, teletextu a videa.
Přístroj sbírá data, ukládá je do paměti a následně je prostřednictvím SMS
posílá společnosti Mediaresearch, a. s. Tato společnost data denně
zpracovává a spojuje je s vysílacími protokoly (vysílací protokoly jsou
seznamy a informace o jednotlivých programech, které dodávají televizní
společnosti). Zpracovaná data jsou pak předávána mediálním agenturám a
televizním stanicím. Ty je analyzují a projektují do sekundových časových
úseků. Výsledky jsou upřesňovány vzhledem ke skutečné populaci metodou tzv.
vážení.
Základní výpočetní ukazatelé jsou:
-
TV Rating neboli sledovanost
televize: měří se pro určitou minutu, určitou cílovou skupinu publika a
určitý kanál (skupinu kanálů). Jedná se o poměr počtu diváků určité cílové
skupiny, kteří v danou minutu sledují určitý kanál (skupinu kanálů), k
celkovému počtu osob v této cílové skupině. Vyjadřuje se v procentech nebo
tisících. Rating se může měřit i pro delší časové úseky jako čtvrthodiny,
části dne, dny, týdny. Také se může měřit pro jednotlivé pořady nebo
reklamu. V takovýchto delších časových úsecích se měří jako průměr dílčích
minutových hodnot.
-
Total Rating neboli celková
sledovanost. Je to součet ratingů daného časového úseku na všech kanálech,
udávaný v procentech.
-
Rating v tisících slouží k výpočtu
sledovanosti daného pořadu na určitém kanálu. Je to odhad počtu diváků z
cílové skupiny, kteří sledovali průměrnou minutu daného vysílání. Počítá
se jako vážený součet časů odsledovaných diváky z cílové skupiny dělený
jeho délkou.
-
Share neboli podíl kanálu
(skupiny kanálů). Vyjadřuje procentuální podíl počtu diváků z cílové
skupiny, sledující daný kanál (skupinu kanálů) v dané minutě, k celkovému
počtu diváků cílové skupiny, sledujících televizi na všech sledovaných
kanálech v této minutě (jedná se tedy o podíl ratingu a total ratingu).
Pro delší časové úseky (čtvrthodiny, části dne, dny, týdny, jednotlivé
pořady) se měří jako průměr jednotlivých dílčích minutových hodnot.
-
Reach (zásah) se na rozdíl od TV
Ratingu nepočítá pro danou minutu, ale pro minimální časový úsek. Hodnotí
se počet diváků cílové skupiny, kteří sledovali daný kanál (skupinu
kanálů) během zkoumaného časového úseku alespoň po dobu předem určeného
počtu minut, nebo jsou počítána procenta tohoto časového úseku. Vyjadřuje
se v procentech této cílové skupiny nebo v tisících.
-
ATS (Average Time Spent)
udává v sekundách průměrnou dobu, kterou jednotlivec stráví sledováním
televize.
-
Loajalita je procentuální podíl
průměrné doby živého sledování diváků z cílové skupiny daného časového
úseku na daném kanálu k délce tohoto úseku. Diváky se rozumí členové
panelu (tj. nikoli hosté), kteří splnili podmínku Reach.
Kromě sledovanosti televize lze měřit také
například poslechovost rozhlasu, návštěvnost internetových serverů,
prodejnost alb, návštěvnost kin apod.
U tisku se měří především jeho náklad a čtenost. Náklad tisku v ČR ověřuje
kancelář ABC ČR (Audit Bureau of Circulations). Předmětem její činnosti je
shromažďování, zpracování, zveřejňování a ověřování informací o nákladech
periodického tisku. Náklad tisku lze stejně jako sledovanost televize měřit
z mnoha hledisek, např.: tištěný náklad (počet výtisků vyfakturovaný
tiskárnou), prodaný náklad (součet výtisků pultového prodeje,
předplatného a ostatního prodeje v daném měsíci), celkově distribuovaný
náklad (prodaný a distribuovaný náklad), předplatné, pultový
prodej, ostatní prodej (výtisky přímo prodávané vydavatelem),
vkládaný náklad supplementů, ostatní distribuce (výtisky prodané
s rabatem nebo slevou větší než 49 %, které nejsou započítávány k
předplatnému, k pultovému prodeji a ostatnímu prodeji), řízená distribuce
(výtisky novin a časopisů zasílané zdarma podle jmenovitého seznamu),
distribuovaný náklad (součet ostatní a řízené distribuce), remitenda
(neprodané výtisky nahlášené odběrateli) apod.
Magdalena Černá
Literatura:
Metodická komise ABC ČR: Metodika pro ověřování nákladů periodického tisku v
systému ABC ČR.
http://www.abccr.cz/metodika/metodika%202005%20mini.htm (15. 10. 2004).
Asociace Televizních Organizací (ATO).
http://www.ato.cz/ (15. 10. 2004).
|