|
Garry Whannel (1950) | RPM č. 11
Britský sociolog médií a kultury Garry
Whannel patří k nejvýraznějším osobnostem, zabývajícím se šířeji pojatou
sociologickou analýzou medializovaného sportu a souvisejících témat. Whannel,
který je mimo jiné členem ediční rady čtvrtletníku Journal of Sport and
Social Issues, v současnosti působí na univerzitě v Lutonu, kde řídí Centrum
pro mezinárodní analýzu médií (Centre for International Media Analysis, CIMA).
Whannel, jak poznamenává jeho australský kolega David Rowe (2005), ve své
analýze sportu a jeho medializace spojuje některé zásadní inspirace z
oblasti mediální teorie – v jeho práci se vzájemně prostupují vlivy
neomarxistických kulturálních studií (a to zejména jejich vrcholného období,
reprezentovaného pracemi Stuarta Halla) a
strukturalistické textuální analýzy (vycházející z teoretické tradice
časopisu Screen, jemuž se podrobně věnujeme v RPM č. 9), se sociologicky
založenou základní metodologií (Whannel ke sportu přistupuje skrze analýzu
sociálních struktur a jednání).
Whannelova práce, opírající se o teoretický základ britských mediálních
studií, se do značné míry stala základem současného teoretizování i výzkumu
medializovaného sportu v anglofonním prostředí – Whannelův komplexní
přístup, založený jak na analýze mediálních textů a jejich narativní
struktury, tak na zohlednění například genderových, rasových a
politicko-ekonomických témat, výzkumu volnočasových aktivit či dopadu
globalizačních procesů na podobu mediovaného sportu, se ukázal být cestou z
pasti teoretické nedostatečnosti starších studií.
Ve vlivné studii Fields in Vision: Television Sport and Cultural
Transformation (1992), která obrátila pozornost společenskovědných
teoretiků, zabývajících se sportem, nejen k problematice vztahu sportu a
televize, ale třeba i k tématu globalizace, Whannel kupříkladu ukazuje,
jakým způsobem BBC pojímala sportovní přenosy jako efektivní nástroj
utváření národní kulturní identity, a současně se zaobírá způsobem, jímž
jsou sportovní televizní programy rámovány a jak využívají narativity,
zobrazování celebrit a ideologicky zatížených stereotypů.
Z dlouhé řady dalších Whannelových publikací lze za nejzásadnější považovat
jeho ranou studii Blowing the Whistle: The Politics of Sport (1983),
knihu Understanding Sport: An Introduction to the Sociological and
Cultural Analysis of Sport (1999), na níž spolupracoval s Johnem Hornem
a Alanem Tomlinsonem, a dosud nejaktuálnější knihu Media Sports Stars,
Masculinities and Moralities (2001).
Jakub Macek
Literatura:
Horne, John, Alan Tomlinson and Garry Whannel. 1999. Understanding Sport:
An Introduction to the Sociological and Cultural Analysis of Sport.
London: E and FN Spon.
Rowe David. 2005. „Sociologie des médias“ in F. Ohl (ed.) Sports,
Cultures et Sociétés: Perspectives Internationales. Paris: Presses
Universitaires de France.
Whannel, Garry. 2001. Media Sport Stars, Masculinities and Moralities.
London: Routledge.
Whannel, Garry. 1992. Fields in Vision: Television Sport and Cultural
Transformation. London: Routledge.
Whannel, Garry. 1983. Blowing the Whistle:The Politics of Sport.
London: Pluto.
|